18 februari gesprek over de Terschellinger veerdienst met Henry Drost en Henk Tameling
Henry Drost, fotograaf en schrijver van o.a. De Terschellinger boot en Henk Tameling, schrijver van De slag om de veerboten, gaan zondag 18 februari vanaf 14.30 uur met elkaar en met de aanwezigen in gesprek over het rijke verleden van de veerdienst van en naar Terschelling en de onzekere toekomst van die veerdienst. Gespreksleider is schrijver en schipper Gijs van Hesteren.
De komende jaren wordt een beslissing genomen welke rederijen de veerdiensten naar de TVTAS gaan verzorgen. In 2029 verloopt namelijk de concessie voor rederijen Doeksen en Wagenborg. De voorbereidingen hiervoor zijn gestart. De verwachting is dat rond 2025 de procedure voor de aanbesteding start. Dat betekent dat onbekende partijen (ook uit het buitenland) mee mogen doen om deze concessie te verkrijgen. De verwachting is dat rond 2025 de procedure voor de aanbesteding start.
Voor Texel zal alles hoogstwaarschijnlijk bij hetzelfde blijven met de TESO als rederij voor het vervoer van en naar Texel. Dit eiland kent een unieke vorm van betrokkenheid van de eilanders met hun veerdienst. TESO heeft 3100 aandeelhouders, voornamelijk van het eiland zelf. Zij beslissen mee over de bestemming van het rendement. De Texels Eigen Stoomboot Onderneming kent geen winstoogmerk. Doeksen en Wagenborg daarentegen zijn familiebedrijven met winstoogmerk. Deze bedrijven zijn holdings met uiteenlopende activiteiten op het gebied van transport en deelnames in andere bedrijven. Cruciale vragen bij de concessiebesluitvorming zijn o.a.
- Welke eisen gaat de rijksoverheid aan het vervoer over de Waddenzee stellen
- Gaat de provincie Fryslân een eigen beleid voeren
- Wat willen de eilandbewoners zelf
- Hebben de ruim miljoen toeristen naar de Waddeneilanden invloed op de rederijen?
Over de schrijvers
Harlinger Henry Drost schreef meerdere boeken van de schepen van Rederij Doeksen zoals de Holland. Zijn laatste boek, De Terschellinger boot gaat over de geschiedenis van de veerdienst over de Waddenzee naar Terschelling en Vlieland.
In 1861 kreeg de veerdienst een soort officiële status doordat een schipper met zijn bottertje een contract afsloot met de Posterijen voor het briefvervoer over en weer naar de Terschelling en Vlieland. De eerste postboot was een feit. Tweeëntwintig jaar later, in 1883, in Harlingen was men op dat moment bezig met de aanleg van de stroomgeleidende dam door de Pollen, werd het bottertje vervangen door de stoomboot ‘Terschelling’. In 1923 nam Rederij Doeksen de veerdienst over met de schepen ‘Vlieland’, ‘Prinses Juliana’ en de veel besproken raderboot ‘Minister Kraus’. (Uitgeverij https://www.flevomedia.nl/)
De slag om de veerboten van Henk Tameling is een reconstructie van de tienjarige strijd tussen de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) en Rederij Doeksen.
Het verhalende non-fictie boek is een historische speurtocht naar de geschiedenis van Rederij Doeksen en haar concurrenten van de EVT. In het non-fictieboek staat een onderwerp uit het verleden centraal: hoe ondernemers vanaf 1980-tot 2014 de positie van een maritieme monopolist in het waddengebied betwisten. Een onderwerp dat het eiland ontstijgt door de rol van de overheid en van de regering op landelijk niveau.
Zondag 18 februari 2024, 14.30-16.00 uur
Locatie: Boekhandel Van der Velde, Voorstraat 54, Harlingen
De toegang is gratis.
Voor verdere informatie:
harlingen@vanderveldeboeken.nl
www.uitgeverijlouise.nl
https://www.flevomedia.nl/
henktameling52@gmail.com
.