INHOUDSOPGAVE
De slag om de veerboten. De geschiedenis van de Eigen Veerdienst Terschelling versus Rederij Doeksen 2005-2014. Een reconstructie door Henk Tameling
Verschijnt 18.11.23 bij Uitgeverij Louise, met lino’s van Edith Brouwer
- Proloog: Welkom aan boord
- Bij de eerste steiger. Over vader en zoon Rijf, maritieme ondernemers die aan de wieg staan van de EVT en een ontmoeting van ontevreden ondernemers in de haven bij restaurant Zeezicht.
- Het Wad, Willem Barentsz en Gerrit Doeksen. Over het unieke Waddengebied, stuurman Barentsz in de 16e eeuw en de oprichters van Reederij Doeksen in 1908: Gerrit Doeksen en zonen.
- Challenger. Over transportondernemer Klaas van Urk die in 1982 reder Jan Doeksen uitdaagt in het goederenvervoer op de Waddenzee.
- Een boterham met tevredenheid. Over ondernemer Bernard Haantjes, de hoofdrolspeler van de EVT. Zijn jeugd, het leven in de jaren vijftig op Terschelling, het begin van zijn bedrijven en zijn droom van een eigen vervoersdienst voor Terschelling.
- Tegenwind voor de vierde generatie Doeksen. Over de ontwikkeling van het maritieme familiebedrijf Doeksen vanaf 1980.
- Bij de pomp. Over Piet Smit, beter bekend als Piet Olie, uit Midsland. De man achter de schermen bij de EVT. Bij de pomp van Piet- de enige benzinepomp op het eiland- ontmoeten de EVT-aanhangers elkaar.
- Polderen in een mijnenveld. Over de onvrede over Rederij Doeksen, de juridische zaken rond het convenant en de concessie voor de waddenveren. De vloot van de EVT breidt zich gestaag uit als hoogtepunt de ingebruikname van de Spathoek in 2012.
- De laatste tocht van kapitein Rob. Over hoe stuurman en EVT-directeur Erwin Rob zijn ideaal van de EVT op 3 april 2014 los moet laten omdat de meerderheid van de EVT-aandeelhouders wil cashen.
- Epiloog: De terugreis