De geschiedenis van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) begint in 2005 in restaurant Zeezicht van fietsenverhuurder Bernard Haantjes in de haven van West- Terschelling en eindigt in 2014 op het kantoor van de landsadvocaat Pels Rijcken in Den Haag bij het Centraal Station.
De jarenlange strijd van David tegen Goliath is ten einde na 29 rechtszittingen à raison van miljoenen euro’s aan advocaatkosten. Tientallen ambtenaren en bestuurders van de gemeenten Vlieland, Terschelling en Harlingen maken bijna tien jaar lang overuren voor overleggen, vergaderingen en bijeenkomsten. Raadsleden, wethouders en burgemeesters buigen zich over dossiers, verweerschriften en stukken. Directieleden van Doeksen en de EVT bestoken elkaar met visiedocumenten, pleidooien en verweerschriften. Kranten en radio- en tv-programma’s vullen hun kolommen en zendtijd met het laatste nieuws over ‘de veerbootoorlog’.
Easy Jet versus de KLM. Kleinduimpje tegen de grote reus. Vergelijkingen te over voor de strijd om de markt van het passagiersvervoer tussen 2006 tot en met medio 2014. Een strijd die zichtbaar wordt met de eerste vaart van het EVT-schip Stortemelk in 2007 en tot een hoogtepunt komt met de afvaarten van de Spathoek vanaf 2012 met passagiers èn personenauto’s.
In 2014 verleende de overheid de rederijen Doeksen en Wagenborg een concessie van vijftien jaar voor het exploiteren van vier waddenveren. Halverwege de concessietermijn 2014-2029 vindt een evaluatie plaats. Het evaluatierapport ligt sinds juni 2023 bij de Tweede Kamer onder de titel van ‘mid term review’. De verwachting is dat die evaluatie in 2022/2023 in de Kamer gebeurt. De vraag is of en hoe de regering mededinging in het waddengebied gaat implementeren daar waar zij dat in 2014 willens en wetens niet heeft gedaan. Hierbij staan grote belangen op het spel voor de bewoners, de miljoen reizigers die jaarlijks naar vier Waddeneilanden gaan, de provincie Friesland en de rijksoverheid.
In DE SLAG OM DE VEERBOTEN gaat schrijver Henk Tameling in op vragen op
- Met welke motieven gingen drie Terschellinger ondernemers – een oliehandelaar, een fietsenverhuurder en een scheepsbevrachter – in 2005 met hun Eigen Veerdienst Terschelling de strijd aan met Rederij Doeksen?
- Waren zij het domweg zat dat Haagse VVD-coryfeeën het als minister zo wisten te plooien dat één familiebedrijf al decennia dicteert wat toeristen betalen voor de veerboot naar Terschelling?
- Wat heeft de familie Doeksen ervoor over gehad om als monopolist te kunnen bepalen wat de toerist betaalt die in Harlingen op de boot stapt?
- Waarom staakten de mannen van de EVT hun strijd na 28 rechtszittingen?
- Waarom kocht de overheid hen uit?
- Hoe is het mogelijk dat heel Nederland geliberaliseerd en geprivatiseerd werd (gezondheidszorg, openbaar vervoer, onderwijs, energie-industrie, bankwezen) en Rederij Doeksen decennialang een monopolypositie van de overheid krijgt
DE SLAG OM DE VEERBOTEN is een journalistieke reconstructie en een literaire weergave van een onderwerp uit het verleden (1980-2014) dat actueel wordt in 2029 en nu al zijn vooraf schaduwende werking heeft. Een spannend boek over een lokaal onderwerp dat als metafoor gezien kan worden voor de veranderende rol van de overheid in Nederland.
Het boek verschijnt bij Uitgeverij Louise op 18 november 2023