November 2023 verschijnt : De slag om de veerboten: de actualiteit van de verleden tijd
- Een ontdekkingsreis naar de Wadden en naar Nova Zembla met Willem Barentsz.
- Een duik in de geschiedenis van de redersfamilie Doeksen vanaf de 19de eeuw op Terschelling tot en met de 21ste eeuw in Rotterdam.
- Een speurtocht naar de motieven van drie Terschellingers die zich verzeten tegen het honderdjaar oude monopolie van het Rotterdamse familiebedrijf.
- Een queeste van de schrijver en zijn persoonlijke vragen tussen Harlingen en Terschelling.
In het jaar dat de veerdienst Harlingen- Terschelling van de Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM) 100 jaar bestaat, verschijnt op 18 november bij uitgeverij Louise De slag om de veerboten. De geschiedenis van de Eigen Veerdienst Terschelling versus Rederij Doeksen 2005-2014 van oud-docent en voormalig schoolleider Henk Tameling (1952).
Op basis van vijftig gesprekken, krantenarchieven en literatuur over de Wadden reconstrueert de schrijver de concurrentiestrijd tussen Rederij Doeksen en de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) in de periode 2005-2014 en alles wat eraan voorafging.
In het non-fictieboek staat een onderwerp uit het verleden centraal: hoe ondernemers vanaf 1980-tot 2014 de positie van een maritieme monopolist in het waddengebied betwisten. Een actueel onderwerp: in 2029 zijn de concessies voor de waddenveren van Rederij Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Rederij Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) verlopen. Een onderwerp dat het eiland ontstijgt door de rol van de overheid en van de regering op landelijk niveau.
De slag om de veerboten: de actualiteit van de verleden tijd. Een historische speurtocht naar moderne antwoorden op vragen als
- Met welke motieven gingen drie Terschellinger ondernemers – een oliehandelaar, een fietsenverhuurder en een scheepsbevrachter – in 2005 met hun Eigen Veerdienst Terschelling de strijd aan met Rederij Doeksen?
- Waren zij het domweg zat dat Haagse VVD-coryfeeën het als minister zo wisten te plooien dat één familiebedrijf al decennia dicteert wat toeristen betalen voor de veerboot naar Terschelling?
- Waarom kocht de overheid de EVT uit?
- Hoe is het mogelijk dat heel Nederland geliberaliseerd en geprivatiseerd werd (gezondheidszorg, openbaar vervoer, onderwijs, energie-industrie, bankwezen) en Rederij Doeksen decennialang een monopoliepositie van de overheid krijgt?