5 januari 2019
- Hoeveel ervaring had de kapitein met een van de grootste containerschepen van de wereld?
- Zijn er vaker dergelijke ongelukken gebeurt met dit schip, deze rederij, deze kapitein?
- Met welke windkracht vaart een containerschip niet?
- Waarom gaan containers bij storm schuiven als schoenendoosjes?
- Wat heeft de kapitein gedaan om het tij te keren?
- Heeft de kapitein
- vaart geminderd toen het ging stormen?
- zijn koers verlegd om minder wind te vangen?
- de kustwacht en andere autoriteiten gewaarschuwd toen de containers overboord sloegen?
- hulpdiensten ingeschakeld?
- Was de kapitein gezond, nuchter en helder?
- Hoe groot is de totale schade?
- Wanneer zijn de Nederlandse autoriteiten ingelicht?
- Wat hebben de Nederlandse autoriteiten bij Rijkswaterstaat, ministeries en provincies ondernomen toen 2 januari bekend was dat er zo’n 300 containers overboord waren in de Noordzee en richting de Waddeneilanden stroomden?
- Waarom duurde het twee dagen voordat militairen richting een Waddeneiland gingen om te helpen?
- Waarom zijn er geen brandweer-en andere veiligheidsspecialisten op 3 januari naar de eilanden ingevlogen?
- Wat is de rol van het ministerie van volksgezondheid in deze kwestie i.v.m. de aanwezigheid van giftige stoffen?
- Is er vanaf 2 januari overleg geweest met de Duitse en Deense autoriteiten over het internationale gebied van de Waddenzee?
- Waarom heeft geen enkele bewindspersoon op 3 januari in het openbaar blijk van medeleven getoond?
- Welke vorm van onderzoek gaat de regering plegen?
- Welke preventieve maatregelen gaan getroffen worden?
- Hoe worden de getroffen waddenzeegemeentes financieel gesteund?
- Welke rol gaat Staatsbosbeheer spelen bij de verdere opruimacties?
Wat leren alle verantwoordelijke functionarissen en deskundigen eigenlijk van deze ramp?