Vier dagen na de ramp: De huiskamervragen die blijven

5 januari 2019

  • Hoeveel ervaring had de kapitein met een van de grootste containerschepen van de wereld?
  • Zijn er vaker dergelijke ongelukken gebeurt met dit schip, deze rederij, deze kapitein?
  • Met welke windkracht vaart een containerschip niet?
  • Waarom gaan containers bij storm schuiven als schoenendoosjes?
  • Wat heeft de kapitein gedaan om het tij te keren?
  • Heeft de kapitein
  • vaart geminderd toen het ging stormen?
  • zijn koers verlegd om minder wind te vangen?
  • de kustwacht en andere autoriteiten gewaarschuwd toen de containers overboord sloegen?
  • hulpdiensten ingeschakeld?
  • Was de kapitein gezond, nuchter en helder?
  • Hoe groot is de totale schade?
  • Wanneer zijn de Nederlandse autoriteiten ingelicht?
  • Wat hebben de Nederlandse autoriteiten bij Rijkswaterstaat, ministeries en provincies ondernomen toen  2 januari bekend was dat er zo’n 300 containers overboord waren in de Noordzee en richting de Waddeneilanden stroomden?
  • Waarom duurde het twee dagen voordat militairen richting een Waddeneiland gingen om te helpen?
  • Waarom zijn er geen brandweer-en andere veiligheidsspecialisten op 3 januari naar de eilanden ingevlogen?
  • Wat is de rol van het ministerie van volksgezondheid in deze kwestie i.v.m. de aanwezigheid van giftige stoffen?
  • Is er  vanaf 2 januari overleg geweest met de Duitse en Deense autoriteiten over het internationale gebied van de Waddenzee?
  • Waarom heeft geen enkele bewindspersoon op 3 januari in het openbaar blijk van medeleven getoond?
  • Welke vorm van onderzoek gaat de regering plegen?
  • Welke preventieve maatregelen gaan getroffen worden?
  • Hoe worden de getroffen waddenzeegemeentes financieel gesteund?
  • Welke rol gaat Staatsbosbeheer spelen bij de verdere opruimacties?

Wat leren alle verantwoordelijke functionarissen en deskundigen eigenlijk van deze ramp?

Reacties
Alle reacties
Reacties